Po vzniku československé republiky byl Fr. Bakule pro rozpory s profesorem Jedličkou z vyšehradského ústavu propuštěn. Až v roce 1919 mu zemská správa politická povolila založit „Bakulův ústav“. Jeho družina pak pracovala dále, z Jedličkova ústavu byly postižené děti propuštěny, zároveň s dětmi odešli s Bakulem i mnozí jeho spolupracovníci. Na Smíchově si se svými příznivci založil v roce 1921 v Mozartově ulici čp. 1219 sdružení „Družina Bakulova“, jehož hlavním cílem bylo vybudovat experimentální výchovné zařízení pro postižené děti. Nedaleko odtud skutečně vyrostla moderní novostavba Bakulova ústavu pro výchovu životem a prací. Již od roku 1930, přes stavební nedokončenost, se komplex budov začal používat pro výuku. Na dětských výrobcích, jejichž tvorba byla součástí léčebné terapie, byla uváděna adresa: Smíchov - Karlova tř. 41, nemocnice. Bakule zde v praxi aplikoval své teoretické pedagogické zásady: rozvíjet schopnosti člověka přirozenými prostředky, tedy s využitím pracovních činností praktického rázu, a budovat základy charakteru člověka na principu „českého amerikanismu“, tj. spojit vytrvalost, píli a „selfmademanství“. Bohužel v polovině 30. let byl Bakulův ústav, jenž byl vybudován převážně z výdělku jeho zpěváčků a obětavou prací ústavních dětí, zrušen, a dán do dražby. Původní budovy byly pohlceny vznikem státního sanatoria Sanopz, určeného po přestavbě v roce 1952 pro léčbu významných veřejných a stranických osobností. Původně se však jednalo o Sanatorium poštovních zaměstnanců (Sanopz). Nemocnice byla otevřena roku 1923 jako „středostavovské sanatorium pro nejširší a nejpotřebnější veřejnost za podpory I. pražské nemocenské pokladny obchodních zřízenců a úředníků“. V současnosti budovy bývalého Sanopz složí mimo jiné i jako rehabilitační zdravotní zařízení.
Vybrané pedagogické zásady Františka Bakuleho:
1) Je nutno poznat prostředí, v němž děti žijí.
2) Žáci by měli vycházet z vlastní životní praxe, k novým poznatkům by měli dospívat samostatnou prací, měli by si vzájemně pomáhat a přijímat odpovědnost za výkon malé skupiny spolužáků.
3) Dítě se má postavit před problém jako nezaujatý pozorovatel, který si zachovává plné právo pochybovat a namítat.
4) Dva nejúčinnější výchovné prostředky jsou: láska a umění.
5) Děti je potřeba vyučovat věcem, o nichž ony samy cítí, že jsou užitečné ihned.
6) Je potřeba vytvářet ve škole atmosféru, která probouzí schopnosti dítěte, dává mu příležitost, aby je odhalilo a dokázalo je kultivovat.
7) Učitel může u dětí rozvíjet výrazové schopnosti, jaké sám nemá, a dovést rozvoj jejich talentu do stupně, který přesahuje jeho vlastní schopnosti.
8) Před děti je potřeba klást mimořádně náročné úkoly, ale rozhodování nechat na nich samotných.
Reflexe
„Bakulovy osobnostní předpoklady, které podmiňovaly fakt, že se jejich nositel stal tak výrazným představitelem reformního školství, nelze pouze glorifikovat. Jako pedagog, jehož osobitý vklad, zejména školské praxi, se i dnes vyplatí studovat. Zejména jeho přínos estetické a mravní výchově je dosud nedoceněný. Některé principy byly dokonce na dlouhá léta zapomenuty: jde především o originální řešení problému ústav versus integrace (inkluze) a podněty k nově konstituované komplexní (komprehenzivní) rehabilitační péči. Obecnější význam má i Bakulova výchovná činnost ve vyplňování volného času dětí a mládeže a v prolamování národnostních bariér prostřednictvím dětských přátelství „ (Vratislav Schreiber)
L: Dušan Polanský: Kdo byl a zůstane František Bakule, článek z roku 2000, internetové stránky; B. Blažek, J. Olmrová: Krása a bolest, Panorama 1985; Vladimír Gregor: František Bakule a jeho dětský pěvecký sbor, SPN, Pedagogická fakulta v Ostravě, 1982; František Pražák: Počátky české školy pokusné, B. Kočí, Praha 1927; Francois Faucher:
František Bakule, enfant terrible české pedagogiky, Portál 1999; Boris Titzl: To byl český učitel -František Bakule, jeho děti a zpěváčci, Společnost Františka Bakuleho 1998;
Vratislav Schreiber, Vesmír, 79, 11,
2000/1