Však neuplynulo ani 80 let existence kláštera, když byl r. 1419 napaden husity, kteří jej srovnali se zemí tak, že po něm ani po chrámu panny Marie nezůstalo ani stopy kromě názvu Kartouzská ulice. Příčinou napadení byla zřejmě nechuť kartuziánů k jakýmkoli náboženským reformám a otevřená kritika učení Jana Husa a Jana Viclefa mnichem Štěpánem. Hus jej měl žádat, aby nepodezříval, dokud by se řádně nepřesvědčil, avšak zcela bez účinku. Husovi přívrženi klášteru několikráte hrozili, proto Kartuziáni své klenoty a knihy předem ukryli. Po smrti Václava IV. začal lid 17. srpna 1419 útočit na církevní stavby. Kolem páté dorazil dav ozbrojený sudlicemi, oštěpy, meči, sekerami a samostříly ke kartouzskému klášteru. Kartuziáni vyděšeni velikostí davu se uchýlili na chor v kostele. Po té husité vnikli do chrámu, káceli sochy a rozbíjeli oltáře, rozhazovali ostatky svatých, otevíral hrobky vznešených osob a dokonce házel monstrancí. Poté se dav stále hrozící mnichům na choru smrtí odebral do spižíren a sklepů, odkud si odnesl šatstvo, knihy, jídlo a nápoje. Co nemohlo být odnešeno bylo na místě zničeno. Po té mnichy svázali a vedli je přes Karlův most ke Staroměstské radnici. Tam je přijal purkmistr Jan Bradatý s příslibem ochrany. Druhého dne ráno se dostavil konšel Václav Štraboch, který chtěl mnichy odvést zpátky do kláštera. Vzápětí však dostává zprávu, že lid jej stále ještě rabuje. Mniši odešli do Jeruzaléma k cisterciákům, následně se přesunuli do domu saského vévody. Poté definitivně opouští Prahu ve Štrabochově doprovodu přes Kolín do kláštera v Sedlci, kde čekají na krále Zikmunda s nadějí, že jim klášter opět postaví, což jim v prosinci 1419 Zikmund přislibuje. Když svůj slib nesplní, přesunují se mniši do kláštera v Gaminku (Rakousko). Právě tam byla nalezena Karlova zakládací listina.
S historií kláštera je spojena také legenda o Tismické Madonně, soše umístěné v románském kostele nedaleko Českého Brodu. Vzácná socha Panny Marie vznikla kolem roku 1420 a byla prý umístěna v kartuziánském klášteře v Praze na Smíchově. Když se po hlavním městě království rozhořel plamen husitské revoluce a duchovní stánky katolické církve padaly jeden po druhém za oběť drancování lůzy a plamenům, pobrali zdejší mniši nejcennější předměty a prchali z Prahy do bezpečí východočeských měst. S sebou nesli i onu dřevěnou, pestrými barvami zkrášlenou, sochu Panny Marie. Cestou se zastavili v Tismicích na nocleh a tehdy se prý jednomu z nich zdál podivný sen. V něm se mu zjevila Boží rodička a pravila, že když zůstane její socha ve zdejší bazilice, zachrání jim životy. Mniši poslechli a madonu zde zanechali. Farář ji umístil na hlavní oltář a od té doby se začaly Tismicím vyhýbat všechny katastrofy, a to hned vzápětí, když na jaře 1421 všeničivý proud husitských bojovníků, kteří vypálili Klášterní Skalici, Český Brod i proboštství v Kouřimi a klášter v Kolíně, tismickou baziliku shodou šťastných náhod minul. Milosrdné byly ale i pozdější roky. Přestože se na zdejší faře vystřídalo několik utrakvistických farářů, zůstala madona neporušeně stát na hlavním oltáři. Během třicetileté války vydrancovali Tismice nejprve Sasové a později i Švédové, ale kostelu se jejich kroky vyhnuly. Při požáru, který založila švédská soldateska, vyhořela celá ves, ale bazilice ukrývající vzácnou madonu se oheň jako zázrakem vyhnul. V 17. a 18. století se začaly objevovat další nadpřirozené úkazy. Řada farníků přísahala, že se na ně madona z oltáře usmívá, nebo naopak mračí, jiní potvrzovali fakt, že se barevná socha nemusela nikdy opravovat, a přesto stále vypadala jako nová. V 18. století začali do Tismic proudit poutníci, kteří chtěli od zázračné madony vyprosit pomoc v nouzi. Majitelka černokosteleckého panství, kněžna Marie Terezie Savojská, nechala proto kolem kostela vystavět pro tyto poutníky bohatě zdobené ambity. Lidé z daleka přinášeli madoně bohaté dary a socha jimi prý byla ověšena jako úrodný ovocný strom. Nechyběly mezi nimi i ze stříbra vyrobené napodobeniny částí těl, o jejichž uzdravení poutníci madonu prosili. Pohroma přišla až za vlády osvíceného Josefa II., který nechal tyto dary zabavit a roztavit. A tím skončily i zaznamenané zázraky Tismické madony.Vzácná socha Panny Marie vznikla kolem roku 1420 a byla prý umístěna v kartuziánském klášteře v Praze na Smíchově. Když se po hlavním městě království rozhořel plamen husitské revoluce a duchovní stánky katolické církve padaly jeden po druhém za oběť drancování lůzy a plamenům, pobrali zdejší mniši nejcennější předměty a prchali z Prahy do bezpečí východočeských měst. S sebou nesli i onu dřevěnou, pestrými barvami zkrášlenou, sochu Panny Marie. Cestou se zastavili v Tismicích na nocleh a tehdy se prý jednomu z nich zdál podivný sen. V něm se mu zjevila Boží rodička a pravila, že když zůstane její socha ve zdejší bazilice, zachrání jim životy. Mniši poslechli a madonu zde zanechali. Farář ji umístil na hlavní oltář a od té doby se začaly Tismicím vyhýbat všechny katastrofy, a to hned vzápětí, když na jaře 1421 všeničivý proud husitských bojovníků, kteří vypálili Klášterní Skalici, Český Brod i proboštství v Kouřimi a klášter v Kolíně, tismickou baziliku shodou šťastných náhod minul. Milosrdné byly ale i pozdější roky. Přestože se na zdejší faře vystřídalo několik utrakvistických farářů, zůstala madona neporušeně stát na hlavním oltáři. Během třicetileté války vydrancovali Tismice nejprve Sasové a později i Švédové, ale kostelu se jejich kroky vyhnuly. Při požáru, který založila švédská soldateska, vyhořela celá ves, ale bazilice ukrývající vzácnou madonu se oheň jako zázrakem vyhnul. V 17. a 18. století se začaly objevovat další nadpřirozené úkazy. Řada farníků přísahala, že se na ně madona z oltáře usmívá, nebo naopak mračí, jiní potvrzovali fakt, že se barevná socha nemusela nikdy opravovat, a přesto stále vypadala jako nová. V 18. století začali do Tismic proudit poutníci, kteří chtěli od zázračné madony vyprosit pomoc v nouzi. Majitelka černokosteleckého panství, kněžna Marie Terezie Savojská, nechala proto kolem kostela vystavět pro tyto poutníky bohatě zdobené ambity. Lidé z daleka přinášeli madoně bohaté dary a socha jimi prý byla ověšena jako úrodný ovocný strom. Nechyběly mezi nimi i ze stříbra vyrobené napodobeniny částí těl, o jejichž uzdravení poutníci madonu prosili. Pohroma přišla až za vlády osvíceného Josefa II., který nechal tyto dary zabavit a roztavit. A tím skončily i zaznamenané zázraky Tismické madony. Její fotografii naleznete zde: http://www.cestyapamatky.cz/kolinsko/tismice/tismicka-madona.
Literatura: Böhm, Josef. Monografie města Smíchova. Praha: Neubert, 1882. Příchod kartuziánů [el. dokument]. Citováno dne 8. 4. 2008. Dostupné z: http://smichov.blog.cz.