V posledních dvaceti letech se v našem národním hospodářství uskutečnily významné strukturální změny, zejména v průmyslové výrobě. Podstatně vzrostl podíl strojírenství, zvýšil se podíl chemie a výroby stavebních hmot. Základem rozvoje výrobních sil bude i nadále průmysl. Jde nám o to, aby byl jeho rozvoj výrazně efektivní, aby se opíral o trvalý růst produktivity práce a o účinnější využívání základních prostředků.
Dr. Lubomír Štrougal na XIV. sjezdu KSČ
Praha 5 je rozlohou i objemem průmyslové výroby druhým nejprůmyslovějším obvodem města. Představuje 12% z celkového objemu pražské ekonomiky. Roční úkoly celého souboru hospodářských organizací na obvodě byly ve všech pětiletkách splněny.
Na obvodě převažuje strojírenský průmysl, avšak významným podílem je zde zastoupen průmysl polygrafický, potravinářský, stavebnictví a řada dalších. Většina těchto průmyslových závodů má dlouholetou tradici. To však neslo i negativní znaky, neboť základní vybavení podniků v roce 1945 bylo převážně nevyhovující. Vysoký podíl strojů a zařízení pocházel ještě z doby Rakousko-Uherska. Velké škody na výrobních prostředcích způsobila nacistická okupace a válka, neboť řada závodů musela přikročit pod tlakem válečného hospodářství ke změnám výrobních programů a původní poslání závodů bylo opomíjeno. Po dlouhá léta nebyla obnovována výrobní technika a v době války bylo výrobní zařízení orientováno jednostranně.
Úsilí stranických a hospodářských orgánů se po osvobození zaměřilo na rekonstrukci a modernizaci výrobních podniků. Prakticky ve všech závodech bylo třeba vybudovat nové kapacity. Přes všechny uvedené nedostatky smíchovské závody Vagonka Tatra, Škodovy závody a jinonická Waltrovka zaujímaly po okupaci nejvýznamnější místo nejen v Praze, ale i v celém národním hospodářství. K poválečné výrobě přistoupily tyto závody zodpovědně a s nadšením. Např. Vagónka Tatra splnila dvouletý plán ve výrobě nákladních vagónů za 8 měsíců, přestože závod je starý 120 let a jeho pracovní prostředí vůbec neodpovídá současným požadavkům.
Také ČKD závod W. Piecka ihned zahájil výrobu a již v roce 1945 dodával dieselové motory do SSSR.
V letech padesátých a šedesátých dochází k výstavbě nového průmyslu. V Košířích se vytváří nový podnik – Závody průmyslové automatizace Košíře, do kterého přecházejí tradiční závody Křižík a Meopta. V Jinonicích byla dokončena výstavba Závodu průmyslové automatizace, kam byly soustředěny některé závody tohoto podniku, umístěné dříve v jinonických obvodech.
Řadou rozhodných opatření vedení podniků a závodů, jejich techniků a obětavou prací všech zaměstnanců byl objem výroby i ve starých závodech za dobu třiceti let zněkolikanásoben. V tomto období byly závody z velké části modernizovány, takže v současné době mnohé z nich představují špičkovou úroveň ve výrobcích, které z nich vycházejí.
Např. závod Motorlet Jinonice vyrábí letecké motory tradiční i výkonné reaktivní motory, které jsou exportovány do průmyslově vyspělých zemí. Závody průmyslové automatizace vyrábějí měřící a regulační techniku, fotosnímače, přesnou optiku a další. Závody průmyslové automatizace Jinonice vyrábějí měřící a regulační techniku, měřící přístroje pro tlaková a tepelná zařízení a tiskárny pro výpočetní techniku. Oba tyto závody mají výrobní program typický pro období vědeckotechnické revoluce.
Závod ČKD ZWP se zabývá tradiční výrobou dieselových motorů pro dráhové lokomotivy a produkuje širokou paletu rozdílného výkonu. Vyrábí také převodovky pro tramvajovou a automobilovou dopravu. Kvalita těchto výrobků má velmi dobrou pověst u nás i v zahraničí. Závod ČKD Tatra, který oslavil 125 let trvání, navazuje na starou a dobrou tradici. Dnes vyrábějí tramvajové vozy pro hromadnou městskou dopravu a tyto výrobky zajišťují dopravu ve velkých městech a v řadě bratrských zemí.
Závod Janka Radotín je výrobcem vzduchotechnických a klimatizačních zařízení. Plní tak důležité poslání při zlepšování pracovního prostředí. V současné době se zaměřuje i na dodávky lehké vzduchotechniky.