Hasičské sbory na Praze 5

Autor: Marta Jiroudková <marta.jiroudkova(at)centrum.cz>, Téma: Život na Praze 5, Vydáno dne: 23. 07. 2012



Hasičský sbor ČKD Praha, závod Tatra Smíchov: Nejstarším továrním hasičským sborem v Praze byl závodní sbor slavné smíchovské firmy Ringhoffer, založen r. 1872. František z Ringhofferů utvořil český tovární sbor. Závodní hasičský sbor Ringhoferových závodů na Smíchově měl 32 členů. Kronika říká, že při nástupu do sboru obdržel každý člen pracovní oblek s opaskem, karabinou, sekeru a přilbu a vycházkový stejnokroj, který se používal při významných událostech. Píšťala a znalost signalizování byly základními znalostmi každého člena. Ředitelství závodu zakoupilo ruční, parní a později motorovou stříkačku, dále pojízdný žebřík, sanitní vůz s koňským potahem a později vlastní motorovou sanitku. Dokonce již v této době vlastnil požární sbor smykací plachu. Sbor většinou zasahoval při požárech ve vlastním závodě. Velitelem byl Ing. Bohumil Tiapal, pozdější ředitel pražského sboru. V roce 1952 byl ustanoven v závodě ČKD Tatra závodní požární útvar, který ukončil činnost 1991.

Tovární hasičský sbor továrny na hasičské náčiní R. A. Smekal Smíchov (1885 – 1939)

Profesionální hasičské sbory ukončily činnost:  Škoda Dieselové Motory Smíchov (Československé závody Naftových motorů n.p. Praha - a.s. ČKD Naftové motory Praha 5-Smíchov) /1996/; Walter Motor Smíchov /2003/;

Sobota 19. 7. 1980:  Požár výrobní haly n.p. ČKD – Naftové motory v Praze 5-Smíchov. Příčinou požáru bylo úmyslné zapálení podnikovým hasičem, který byl obžalován a odsouzen za sabotáž. Úplná pravda o skutečném úmyslu pětačtyřicetiletého Z. V., zaměstnaného ve smíchovském závodě Naftové motory jako závodní hasič, nevyšla najevo ani při pozdějším vyšetřování. Jisté je jen to, že při pochůzce polil dřevěnou podlahu na několika místech montážní haly a v 17.45 hodin jedno z nich zapálil. Možná že si chtěl následnou aktivitou při hašení požáru vysloužit uznání. Hořlavá konstrukce střešního trámoví, špalíčková podlaha haly prosycená olejem a výbuchy lahví s plyny na svařování se postaraly o to, že ani 212 hasičů s 56 proudy vody nemohlo zachránit montážní halu s drahocennými motory na export! Na likvidaci požáru bylo nasazeno 29 družstev z Prahy a okolí, včetně pomoci dobrovolných a vojenských hasičů. Důsledkem úmyslu založeného požáru byla nejen historicky druhá nejvyšší škola – 142 800 tisíc Kč, ale absolutně nejvyšší škoda následná – 1 miliarda Kč. Velký požár ve výrobním podniku ČKD Naftové motory v létě 1980 však dodávky lokomotiv předčasně ukončil a přes snahu výrobce i železnice se již nepodařilo výrobu obnovit.



David Dvořáček, DiS.

Máte-li k dispozici nějaké další informace týkající se historie hasičů na území MČ Praha 5, prosím kontaktujte autora tohoto článku: Dvoracekzachranar@seznam.cz Děkujeme Vám za pomoc!!!!
 
Klub starosmíchováků