Hlavní menu
Kontakt
Anketa
Kterou z níže uvedených památek Prahy 5 považujete za nejohroženější?
Malostranský hřbitov (36202 hl.) Celkem hlasovalo: 198808
|
Palác Křižík - továrna MEWA (Plzeňská 34)Vydáno dne 12. 08. 2007 (4910 přečtení)Architekti Zdeněk Hölzel a Jan Kerel, autoři nové koncepce paláce Křižík, vytvořili projekt, který dokončuje trend započatý ve 30. letech 20. století. Již tehdy firma Františka Křižíka, významného českého vynálezce a podnikatele v oboru elektrotechniky (1847-1941), upravila pro výrobu celý blok domů rozdílné doby vzniku, postavených v rozdílném stylu, s rozdílnou konstrukcí a s rozdílnou funkcí. Akciová společnost pro průmysl zbožím kovovým MEWA byla založena roku 1898. Čtyřpatrovou továrnu o půdorysu písmena L dle návrhu Maxe Spielmanna na rohové parcela na Plzeňské ulici nechala postavit firmou Josef a Bohdan Bečkové. Po rozpadu Rakousko-Uherské monarchie dochází k úpadku firmy, která definitivně zanikne během hospodářské krize. Strojní zařízení bylo převezeno do závodu v Roudnici a budova prodána akciové společnosti Křižík – Chaudoir. Budovu pro elektrotechnickou výrobu upravila firma Miroslav Smlsal. Po druhé světové válce v budově sídlil národní podnik Křižík.Komplex byl vícekrát upravován, ale vždy jen ad hoc a postupně degradoval. Architekti rozhodně chtěli dosáhnout dojmu ucelenosti, a to zejména tak, že vytvořili společný jednotící prostor - atrium na místě dvora (či dvorků) . Zda je správné zastřešovat dvory, je příležitostně diskutovanou otázkou, na kterou neexistuje jedna spolehlivě platná odpověď. V paláci Křižík střecha napomáhá několika věcem: díky ní vnitřní fasády nemusí být izolační, do dvora neproniká hluk dopravy z okolních kapacitních komunikací, atrium nabízí zastřešený prostor, pro nějž si architekti přáli kulturní využití. (Poslední předpoklad zatím není naplňován.) Zastřešení dvora vyvolalo další potřebu, a to dorovnat výšky střech. Domy C, D, E, F měly být na lehce ustupujícím půdorysu zvýšeny o patrovou prosklenou konstrukci. To však památkový ústav nedovolil, takže nakonec jsou tyto nástavby vyzděné. Tato varianta ovšem není o nic menším zásahem do původního vzhledu budov, navíc je toto řešení ve výrazu robustnější a pro úplné laiky nečitelné, a tedy matoucí. Když se řekne a, musí se říci b. “Křižík” měl před rekonstrukcí sice historicky vzniklý, ale vcelku ohyzdný a nepraktický dvůr. Demolicemi a novostavbou (dům G) získal geometrický a impozantní objem. Většina pavlačí je uzavřena tenkým skleněným pláštěm a dispozice za ním je uvolněná. Nové prosklené vnitřní fasády třech křídel paláce jsou nepochybně dominantou atria. Firma Reynaers dodala speciální hliníkové profily, které umožnily zasklení pavlačí zevnitř. profily jsou velmi subtilní, což dodává fasádním konstrukcím estetickou kvalitu. Parkoviště a většina domovní techniky byly přesunuty do podzemí, parter je zařízen kompromisně zčásti jako víceúčelový sál, zčásti jako zimní zahrada. Tento kompromis podle mě příliš nefunguje. Dominantní stavbou bloku je nesporně pozdně secesní továrna (dům A), s průčelím podle návrhu významného pražského architekta Maxe Spielmanna (1913-14). Tato výrazná a kvalitní stavba byla rehabilitována a její krása vynikla mimo jiné též citlivou úpravou průčelí podle původních plánů. Bývalé bytové domy s historizujícími fasádami (C, D, E, F) představují běžnou podnikatelskou produkci své doby (188788). Historizující průčelí byla po zevrubných studiích opravena a dvěma fasádám do Plzeňské ulice byla dokonce navrácena původní dekorace. Výsledek je velmi přesvědčivý a vypovídá jak o řemeslné zdatnosti štukatérů, tak o oprávněnosti přijatého rozhodnutí. Hlavní vstup do komplexu je proražen domem E až do atria a z ulice ho vyznačuje nová markýza. Paláv Křižík skvěle zapadá do souvislostí nově se rozvíjejícího Smíchova. Spolu s vilou továrníka Ringhofera, bývalou synagogou a Gymnáziem Na Zatlance hraje na tu nostalgičtější notu vedle spousty novostaveb na místě starého industriálního Smíchova, Nouvelovým Zlatým Andělem počínaje. Palác Křižík žije novým životem a dobře funguje. Kolemjdoucí si ani nemusí uvědomovat, kolik designérského důvtipu a technické a řemeslné práce skrývá ve svých zdech. Architekti vědomě a cíleně dovršili to, o co se sto let snažili všichni jeho uživatelé: ze skupiny poslepovaných domů udělat palác. Palác Křižík v Praze na Smíchově Investor: SMÍCHOV TERRASSE, s. r. o. Koncepce projektu Project conception: AHK architekti, s.r.o., Zdeněk Hölzel, Jan Kerel Architektonická část Architecture: AHK architekti, s.r.o., Zdeněk Hölzel, Jan Kerel, Olga Růžičková, Tereza Vrbová, Dana Krýslová Stavební část Construction: Building, s. r. o. Ocelové konstrukce zastřešení atria: Excon Dodavatel Contractor: FCC, a. s., stavbyvedoucí Jáchym Tlapa, František Nekvapil Zasklené konstrukce (okna, světlík, pavlače): VEKRA Projekt: červen 2004 – červenec 2005 Stavba Construction: září 2004 – dodnes Kresba: Barbora Křivská Foto: Tomáš Rasl, archiv AHK architekti, s. r. o
Z autorské zprávy AHK, ZDENĚK HÖLZEL, JAN KEREL Literatura: Pražský industriál: technické stavby a průmyslová architektura Prahy. Praha: Výzkumné centrum průmyslového dědictví ČVUT v Praze, 2005. Sedmdesát pět let Křižíkových závodů v Praze. 1884 – 1959. Praha, 1959. Celá tisková zpráva | | Zdroj: Stavba |
E-mail servis
Partner webu
|