Klub přátel starého Smíchova
Dnešní datum: 28. 02. 2020   


Anketa
Kterou z níže uvedených památek Prahy 5 považujete za nejohroženější?

Malostranský hřbitov (36202 hl.)
 
Usedlost Cibulka včetně přilehlého parku (32015 hl.)
 
Kaple sv. Trojice (U Nesypky) (31075 hl.)
 
Kaple Panny Marie Bolestné (Barr. most) (31124 hl.)
 
Terasy Barrandov (31646 hl.)
 
Lihovar Zlíchov (31348 hl.)
 
Usedlost Skalka (2822 hl.)
 
Usedlost Turbová (2576 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 198808

* Pražská horská železnice

Vydáno dne 10. 09. 2007 (1844 přečtení)

Semmering je rakouská železniční trať, která vede stejnojmenným horským sedlem mezi spolkovými zeměmi Dolní Rakousy a Štýrsko v nadmořské výšce 980 metrů. Obdobná „vysokohorská odvaha“ stavitelů takzvané Buštěhradské dráhy dala název její devítikilometrové pražské části.
V nádherné krajině Prokopského údolí překonává výškový rozdíl 180 metrů pomocí dvojitého přemostění viadukty vysokými 22 a 20 metrů (chráněné technické památky).

Pražská horská železnice
Trať číslo 122, místy hluboko zařízlá do svahu pod hradem Děvín, zde v prudkém oblouku svižně stoupá od Smíchovského nádraží kolem vrchu Zlíchov; proto je také nazývána „jedinou horskou železnicí Prahy“. Výjimečné trati náleží i vlastní nádražíčko v zadní části smíchovského nádraží, označené jako Praha-Smíchov severní nástupiště. Koleje vedoucí od Semmeringu zde nejsou v přímém propojení s ostatními tratěmi.
Pražský Semmering vznikl v letech 1868 až 1872 jako náhrada kapacitně už nedostačující koňky na dopravu kladenského uhlí a dřeva z lánských lesů. V současnosti se uvažuje o zrušení této minimálně využívané tratě, neboť je zde provoz osobních vlaků velmi řídký. Pro výletníky by to však byla škoda. Projížďka několika málo soupravami, jejichž houkání rozhání horolezce šplhající přímo z kolejí na skály Prokopského údolí, totiž nabízí nevšední pohledy na pravý břeh vltavské kotliny a východní horizont města.
V roce 2002 zažil Pražský Semmering krátký comeback. Při zničujících povodních, které ochromily dopravu po celé Praze, po jeho travou zarůstajících kolejích projížděla odkloněná nákladní doprava a pendlovaly osobní spoje mezi oběma vltavskými břehy jako náhrada za trasu metra B.

Stavba Buštěhradské dráhy a její odbočné trati Hostivice-Smíchov začala v červenci 1868 dle návrhu Viléma Asta byla stavěna firmou Schön & Wesely. Své jméno získala díky své podobnosti se staršími viadukty u Semmeringu v Dolním Rakousku. Proti výstavbě se zvedla vlna protestů, mj. kvůli demolici oblíbeného smíchovského hostince U Zlatého jelena. Trať na délce dvaceti kilometrů překovává výškový rozdíl 180 m, proto musely být vystavěny dva viadukty. Dolní viadukt je dlouhý 115 m a mezi jeho oblouky z pískovcových kvádrů bylo vloženo příhradové železné pole nahrazené v roce 1924 plnostěnným. Druhý viadukt přes Dalejský potok měří 92 metrů. Trať provozovala do roku 1922 společnost Buštěhradské dráhy, v roce 1923 je zestátněna. Původně byly na trati jen dvě stanice – Jinonice a Řepy a jedna zastávka – Cibulka. Od roku 1928 vlak stavěl i na Hlubočepy – zastávka, Kovářka a o deset let později i ve Stodůlkách. V roce 1989 byla do provozu uvedena zastávka Žvahov.

 

Literatura: Pražský industriál: technické stavby a průmyslová architektura Prahy. Praha: Výzkumné centrum průmyslového dědictví ČVUT v Praze, 2005. Hons, Jiří. Šťastnou cestu. Čtení o pražských nádražích. Praha, 1961. Slavné stavby Prahy 5. Praha: Umělecká agentura Foibos, 2005.


Celá tisková zpráva | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: In Magazín

E-mail servis
Pro zasílání aktuálních informací vyplňte Vaši
e-mailovou adresu

Malostranský hřbitov
Malostranský hřbitov

Muzeum hl. m. Prahy
Muzeum Prahy

PIS
Pražská informační služba

Partner webu

Partner webu Česká spořitelna a.s.
Partner webu PRAHA

Partner webu Národní muzeum

Partner webu Městská část Praha 5


TOPlist

Copyright© Klub přátel starého Smíchova 2006 - 2016 / Webmaster Tomáš Křivánek / Redakční systém: phpRS