Hlavní menu
Kontakt
Anketa
Kterou z níže uvedených památek Prahy 5 považujete za nejohroženější?
Malostranský hřbitov (36202 hl.) Celkem hlasovalo: 198808
|
Jiráskův mostVydáno dne 17. 10. 2007 (2502 přečtení)Jiráskův most je šestým mostem přes Vltavu na území Prahy (počítáno po proudu řeky). Bouřlivě se rozvíjejícímu Smíchovu nestačilo spojení s Prahou jediným mostem Palackého, a tak se uvažovalo o stavbě nového mostu. Původně měl navazovat na Myslíkovu ulici a vést kolem Šítkovské vodárenské věže přes Žofín a tehdejší Židovský ostrov a vyústit v ulici Pavla Švandy ze Semčic. Dokonce byly při budování hrází zbudovány i opěry nerealizovaného mostu. Nakonec bylo rozhodnuto postavit most jako pokračování Ječné a Resslovy ulice. Se stavbou mostu se započalo v roce 1929 podle projektu architekta Vlastimila Hofmana a ing. Františka Mencla. Na smíchovském nábřeží však mostu překážel barokní pavilon, jehož tvůrcem byl pravděpodobně jeden ze dvou slavných Dienzenhoferů. Postaven měl být pro jezuitský řád v roce 1735 jako ubytování pro dočasně uvolněné členy nebo pracovníky řádu. Byl jednopatrový o rozměrech 25 x 12 m s rozlehlou zahradou – později botanickou. Pavilon měl být rozebrán a postaven naproti bloku Matoušova a Lesnická, avšak k jeho obnově již nedošlo. Zásadním problémem bylo, že žádná pojišťovna nechtěla převzít riziko. Kopie a odlitky zajímavých detailů však byly na požadavek památkářů zachovány. Zajímavostí je, že v době okupace se most jmenoval Diezenhoferův. Most je železobetonový, 310,6 m dlouhý, 21 m široký. Pět betonových návodních pilířů nad vodou o šířce 4,6 m (a pod vodou různých rozměrů) je obloženo žulovými kvádry spojuje šest obloukových polí o rozpětí 45 - 51 m. Pilíře jsou založeny pneumaticky až skalní podklad, kesony jsou ze železobetonu o rozměrech až 10,5 m a délce až 30 m. Kesony se vybetonovaly na lešení, vždy přímo v místě založení. Most je rozdělen na čtyři mostní pásy, mezi nimiž jsou vedeny inženýrské sítě. Povrch vnějších ploch je z omítky z umělého kamene. Betonové zábradlí a osvětlovací stožáry mají terasový hlazený povrch. Na obou předmostích jsou 13,5 m vysoké osvětlovací pilony s dekorativními kašnami a obelisky, díla architekta Vlastislava Hofmana. Méně náročná umělecká výzdoba mostu zde naznačuje, že u těchto staveb bude převažovat již účelová dopravní funkce, takže stavba jako celek by měla plnit i umělecký záměr tak, jak se to podařilo architektu Pavlu Janákovi u mostu Libeňského.
Celá tisková zpráva | | Zdroj: pis.cz |
E-mail servis
Partner webu
|