Klub přátel starého Smíchova
Dnešní datum: 22. 11. 2024   


Anketa
Kterou z níže uvedených památek Prahy 5 považujete za nejohroženější?

Malostranský hřbitov (36202 hl.)
 
Usedlost Cibulka včetně přilehlého parku (32015 hl.)
 
Kaple sv. Trojice (U Nesypky) (31075 hl.)
 
Kaple Panny Marie Bolestné (Barr. most) (31124 hl.)
 
Terasy Barrandov (31646 hl.)
 
Lihovar Zlíchov (31348 hl.)
 
Usedlost Skalka (2822 hl.)
 
Usedlost Turbová (2576 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 198808

* Jiráskův most

Vydáno dne 17. 10. 2007 (2502 přečtení)



Jiráskův most je šestým mostem přes Vltavu na území Prahy (počítáno po proudu řeky). Bouřlivě se rozvíjejícímu Smíchovu nestačilo spojení s Prahou jediným mostem Palackého, a tak se uvažovalo o stavbě nového mostu. Původně měl navazovat na Myslíkovu ulici a vést kolem Šítkovské vodárenské věže přes Žofín a tehdejší Židovský ostrov a vyústit v ulici Pavla Švandy ze Semčic. Dokonce byly při budování hrází zbudovány i opěry nerealizovaného mostu. Nakonec bylo rozhodnuto postavit most jako pokračování Ječné a Resslovy ulice. Se stavbou mostu se započalo v roce 1929 podle projektu architekta Vlastimila Hofmana a ing. Františka Mencla. Na smíchovském nábřeží však mostu překážel barokní pavilon, jehož tvůrcem byl pravděpodobně jeden ze dvou slavných Dienzenhoferů. Postaven měl být pro jezuitský řád v roce 1735 jako ubytování pro dočasně uvolněné členy nebo pracovníky řádu. Byl jednopatrový o rozměrech 25 x 12 m s rozlehlou zahradou – později botanickou. Pavilon měl být rozebrán a postaven naproti bloku Matoušova a Lesnická, avšak k jeho obnově již nedošlo. Zásadním problémem bylo, že žádná pojišťovna nechtěla převzít riziko. Kopie a odlitky zajímavých detailů však byly na požadavek památkářů zachovány. Zajímavostí je, že v době okupace se most jmenoval Diezenhoferův.

Most je železobetonový, 310,6 m dlouhý, 21 m široký. Pět betonových návodních pilířů nad vodou o šířce 4,6 m (a pod vodou různých rozměrů) je obloženo žulovými kvádry spojuje šest obloukových polí o rozpětí 45 - 51 m. Pilíře jsou založeny pneumaticky až skalní podklad, kesony jsou ze železobetonu o rozměrech až 10,5 m a délce až 30 m. Kesony se vybetonovaly na lešení, vždy přímo v místě založení. Most je rozdělen na čtyři mostní pásy, mezi nimiž jsou vedeny inženýrské sítě. Povrch vnějších ploch je z omítky z umělého kamene. Betonové zábradlí a osvětlovací stožáry mají terasový hlazený povrch. Na obou předmostích jsou 13,5 m vysoké osvětlovací pilony s dekorativními kašnami a obelisky, díla architekta Vlastislava Hofmana. Méně náročná umělecká výzdoba mostu zde naznačuje, že u těchto staveb bude převažovat již účelová dopravní funkce, takže stavba jako celek by měla plnit i umělecký záměr tak, jak se to podařilo architektu Pavlu Janákovi u mostu Libeňského.
Jiráskův most byl uveden do provozu ve třech etapách: střední pruh s dřevěnou špalíčkovou dlažbou a s kolejnicemi elektrické dráhy byl předán do užívání 6.12. 1931, dne 25. 6. 1932 byly pro dopravu použitelné dvě třetiny mostu (byly odstraněny kolejnice, neboť nedošlo k průlomu do Kartouzské ulice)  a celý most ve své tehdy impozantní šířce byl otevřen v předvečer 15. výročí vzniku Československé republiky r. 1933. Původně předpokládané vedení tramvaje po mostě se ukázalo zbytečným, takže kolejnice byly odstraněny. Problémy nastaly se změnou povrchu mostu – z kamene na asfalt, který začal velmi brzy vytvářet vlny a trhliny. Nepomohla ani kompletní výměna ani změna druhu asfaltu.


Most byl nazván jménem Aloise Jiráska, jenž v letech 1903 - 30 bydlel v domě čp. 1775 na dnešním Jiráskově náměstí. Zde psal svá díla a také zde zemřel. Pomník Aloise Jiráska od Karla Pokorného byl na Jiráskově náměstí umístěn až v r. 1960. V letech okupace 1940 - 45 byl most přejmenován na Dienzenhoferův, poté se opět vrátil k původnímu názvu. Náročná rekonstrukce mostu byla provedena v letech 1987 - 88.

Literatura: Fischer, Jan. Fischer, Ondřej. Pražské mosty. Praha: Academia, 1985.




Celá tisková zpráva | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: pis.cz

E-mail servis
Pro zasílání aktuálních informací vyplňte Vaši
e-mailovou adresu

Malostranský hřbitov
Malostranský hřbitov

Muzeum hl. m. Prahy
Muzeum Prahy

PIS
Pražská informační služba

Partner webu

Partner webu Česká spořitelna a.s.
Partner webu PRAHA

Partner webu Národní muzeum

Partner webu Městská část Praha 5


TOPlist

eşya depolama
Copyright© Klub přátel starého Smíchova 2006 - 2016 / Webmaster Tomáš Křivánek / Redakční systém: phpRS