Hlavní menu
Kontakt
Anketa
Kterou z níže uvedených památek Prahy 5 považujete za nejohroženější?
Malostranský hřbitov (36202 hl.) Celkem hlasovalo: 198808
|
Ostatní formy vzděláváníVydáno dne 22. 08. 2009 (1178 přečtení)Ústav jeptišek srdce Ježíšova (sacré coeur de Jesus), o kterémž se již v předu při popisu Smíchova zmínka činí, a jenž čítá 24 jeptišek rozličné národnosti ponejvíce z roku šlechtického a 15 řeholních sester, zabývá se vychováváním dívek z rodin šlechtických a zámožnějších, kteréž v něm za roční plat 500 zl. úplného zaopatření mají a vzdělání nabývají. Nyní jest dívek v pensionatě tom 50, a pocházejí z rozličných zemí, nejvíce z cizozemska. Avšak i domácí dívky navštěvují ústav ten hlavně za účelem přiučení se jazyku francouzskému. K ústavům vzdělávacím dlužno ještě připočísti veřejnou knihovnu obecní, kteráž r. 1863 přičiněním několika uvědomělých a snaživých občanů svůj počátek vzala a od nich r. 1873 schválením výboru obecního do správy obecní odevzdána byla. Čítá asi 4000 svazků českých, německých i jinojazyčných knih obsahu zábavného i poučného a její správu obstarává jeden z úřadníků městských. Každý, kdo složí zástavu 1 zl. anebo knihu v téže ceně a měsíčně příspěvek 20 kr. zapravuje, může použiti knihovny. Knihy se půjčují každého dne v jistou hodinu mimo svátky. Nicméně není bohužel tolik čtenářů, jak by se dle zmíněného zařízení očekávati dalo. Na Smíchově jsou také obecní sbírky přírodovědecké a průmyslové, v nichž zvláště mineralogie četnými a krásnými exempláry zastoupeny jsou, a též průmyslník shledá zde mnohý vzácný model. Avšak sbírky leží ladem a čekají na schválení a uskutečnění zvláštního, již vypracovaného statutu a na nepatrnou dotaci, by dle jednoho i druhé spořádány a se strany škol a obecenstva, zvláště k nedělnímu pokračovacímu vyučování hojně a prospěšně užívány býti mohly. Ocitnuvše se v koncích s vypočítáváním ústavů vzdělávacích, nemůžeme nikterak tajiti trpkého pocitu, že Smíchovu s tak značným počtem českých žáků se podnes nedostává žádného českého ústavu středního, kdežto pro daleko menší počet německých dětí jest nižším reálným gymnasiem postaráno. Jest to patrně opětné měření dvojím velmi rozdílným loktem, a obci samé nutno činiti výčitku, že se prokázala nedosti snaživou a obětavou, aby takového ze strany školních úřadů nerovně nakládání s důležitým zájmem vzdělávacím co nejvíce paralisovala a co možná odčinila. ovšem podávána od r. 1874, kdy tu zřízeno něm. reálné gymnasium, k ministerstvu vyučování rok co rok žádosť za žádostí, aby na Smíchově zřízen byl na státní útraty nějaký ústav střední s vyučovacím jazykem českým; avšak přes to, že jednou se žádalo o reálné gymnasium, po druhé o reálku, po třetí o jakýkoliv ústav střední a posléz opět o reálku, chybeno i v tom, že se nenabídla ze strany obce hned z počátku nějaká oběť, nýbrž že se tak teprve před rokem stalo, totiž slíbením věcných potřeb. Kdyby Smíchov to, k čemuž se byl konečně před půl druhým rokem uvolil, byl hned r. 1874, totiž před více jak 7 lety nabídnul, mohl snad již dávno míti svou střední školu českou. oběť před lety přinesená byly by již v mnohém ohledu zdárného ovoce nesla. jest právě Smíchov jedinou obcí v Čechách a zajisté i v celém mocnářství, kde jest 19 chlapeckých tříd obecných a měšťanských škol s počtem 1337 českých žáků, aniž by tu bylo nějakého českého ústavu středního! Avšak doufejme, že atoto nesrovnalosť bude již brzo napravena jednak přičiněním obce samé, svého zdaru dbálé, jednak přízní nynější vlády, právu a oběma národnostem stejně nakloněné, i že Smíchov již za krátko dosáhne českého ústavu středního, jenž počtem i prospěchem žáků vynikati a ku zdaru a blahu celé obce sloužiti bude. Celá tisková zpráva | |
E-mail servis
Partner webu
|