Klub přátel starého Smíchova
Dnešní datum: 27. 04. 2024   


Anketa
Kterou z níže uvedených památek Prahy 5 považujete za nejohroženější?

Malostranský hřbitov (36202 hl.)
 
Usedlost Cibulka včetně přilehlého parku (32015 hl.)
 
Kaple sv. Trojice (U Nesypky) (31075 hl.)
 
Kaple Panny Marie Bolestné (Barr. most) (31124 hl.)
 
Terasy Barrandov (31646 hl.)
 
Lihovar Zlíchov (31348 hl.)
 
Usedlost Skalka (2822 hl.)
 
Usedlost Turbová (2576 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 198808

* Most císaře Františka I

Vydáno dne 14. 11. 2007 (3715 přečtení)



Řetězový most císaře Františka I. stával přibližně v místech dnešního Mostu Legií. Byl postaven jako druhý trvalý most přes Vltavu v letech 1839 – 1841. Projekt a stavbu řídila Akciová společnost ku stavbě řetězového mostu v Praze v čele s předsedou Josefem Matyášem Thunem a protektorem nejvyšším pražským purkrabím hrabětem Karlem Chotkem. Autorem projektu, jehož příprava trvala pouhých 7 měsíců, je c. k. inženýr Bedřich Schnirch (1791 – 1868). Stavbu provedl podnik loďaře a rytíře Vojtěcha Lanny. Litinu dodaly železárny hraběte Stadiona z Chlumce u Třeboně, železné závěsy c. k. dvorní kovářský mistr Kozlík v Praze. Celková délka mostu byla 412,74 m, šířka mezi zábradlím 9 m, z čehož bylo 6 m vozovky a chodníky po 1,5 m. Most se skládal ze dvou dílů oddělených zděným pilířem na Střeleckém ostrově. Na pilíři bylo obytné stavení s klenutým průchodem, byl zde i sestup na Střelecký ostrov. Každý z dílů měl dvě věže, na nichž byla ve výšce 10,5 m uložena ložiska mostních řetězů. Věže stály na pilířích umístěných na dřevěných roštech, z nichž každý stál na 156 pilotech.  Mostní řetězy byly upevněny v pobřežních opěrách a na pilíři na ostrově. Délka článku řetězu činila 3,16 m a byla tvořena z obdélníkových želez o rozměrech 10,52 x 1,54 cm. Byly umístěny v rovinách mostního zábradlí vždy po čtyřech v každém průčelí vždy ve dvou řadách nad sebou. Celá mostovka byla dřevěná z trámů o rozměrech 26 na 37 cm. Díky nízké dřevěné podlaze nemohla po mostě jezdit dráha a tak cestující museli před mostem vystoupit, most přejít pěšky a nasednou na druhém konci. Zábradlí mělo tvar příhradového nosníku s 3,36 m dlouhými příhradami na způsob ondřejových křížů. Bylo vysoké 95 cm a přispívalo k podélnému ztužení celé mostní konstrukce. Rozpětí mostní polí byla u obou dílů stejná – střední pole 132 m, krajní po 33,3 m. První zatěžkávací zkouška byla provedena 2. 11. 1841 v 10,00 hod., kdy bylo přes most hnáno 150 kusů skotu, druhá proběhla o den později. Josef Matyáš Thun vjel na most v kočáru v čele povozů (osmispřežní o váze 330 vídeňských centů, dvou šestispřeží o váze 200 vídeňských centů, 3 čtyřspřeží po 150 centech a 2 dvojspřeží po 50 centech.

O most se však bylo třeba starat – zejména dotahování šroubů a podložek diagonál zábradlí. K tomu však nedocházelo a vynořily se pochybnosti o spolehlivosti mostu. Při projektování se také nepočítalo se zatížením spojeným s dopravou železničních vagónů z Ringhofferovy továrny přepravovaných na valnících k budově celnice na Náměstí Republiky. Váha valníků byla 5 tun. Jindy se přepravovaly například stroje, kotle aj. Tato přeprava se děla v noci za úplného zastavení ostatní dopravy. V roce 1857 měl být po mostě převezen nový vůz dvojnásobné hmotnosti – most se prohnul a rozkýval tak, až vznikla panika, že se zřítí. Od té doby byl používán Karlův most. Od roku 1871 se používal nový most – Železniční.  V roce 1870 c. k. místodržitelství v Praze omezilo maximální zatížení na 4 t a nařídilo do 10 let provést přestavbu mostu, k níž nedošlo. V roce 1885 kupuje od akciové společnost most pražská obec a to s právem vybírat mostné do roku 2004. Obec pak vypsala veřejnou soutěž na nový most (kamenný nebo železný). Současně byl postaven v roce 1898 prozatímní dřevěný most, na který je v červenci téhož roku převedena veřejná doprava.  

Literatura: Fischer, Jan. Fischer, Ondřej. Pražské mosty. Praha: Academia, 1985.  

Celá tisková zpráva | Informační e-mailVytisknout článek

E-mail servis
Pro zasílání aktuálních informací vyplňte Vaši
e-mailovou adresu

Malostranský hřbitov
Malostranský hřbitov

Muzeum hl. m. Prahy
Muzeum Prahy

PIS
Pražská informační služba

Partner webu

Partner webu Česká spořitelna a.s.
Partner webu PRAHA

Partner webu Národní muzeum

Partner webu Městská část Praha 5


TOPlist

eşya depolama
Copyright© Klub přátel starého Smíchova 2006 - 2016 / Webmaster Tomáš Křivánek / Redakční systém: phpRS